Drie kwart van de masteropleidingen wordt alleen nog in het Engels aangeboden. Dit levert problemen op voor studenten, omdat hun Nederlands vaak beter ontwikkeld is. Beter Onderwijs Nederland (BON) komt in actie tegen de zogenaamde ‘verengelsing’.

Kiezen of delen

Student Wiek van Gemert gaat een master Geschiedenis volgen. Als hij dat in Amsterdam doet, kan het in het Nederlands. Volgt hij de master in Leiden, dan moet het in het Engels. "En de master in Amsterdam is gewoon net niet de master die ik wil doen", laat hij aan NOS weten. De situatie van Wiek is zeker niet uitzonderlijk. Maar liefst 60% van alle opleidingen aan Nederlandse universiteiten worden alleen nog maar in het Engels aangeboden. Op 3 universiteiten kun je zelfs alleen nog maar Engelstalige masters volgen.

Onnodige problemen

Volgens Felix Huygen van de BON is een Engelstalige opleiding een keuze, geen noodzaak. "In Frankrijk en Italië bijvoorbeeld, kan je ook studeren in het Engels, maar je kan ook alles in je eigen taal volgen. Er is geen reden om alles in het Engels te doen." Ook student Wiek vindt de ‘verengelsing’ onnodig. "Ik vind het heel maf dat je niet alles kan doen wat je wil in het Nederlands. Als een docent Nederlands is en ik ook, vind ik het onhandig dat we doen of we Engels zijn.”

Tegenargumenten

Volgens de Vereniging van Nederlandse Universiteiten (VSNU) levert het Engels in het hoger onderwijs geen problemen op, maar juist voordelen. "Je komt met meer culturen in aanraking, je krijgt een breder perspectief. Maar ook buiten de universiteit is het gunstig, want ook de arbeidsmarkt wordt steeds internationaler", aldus woordvoerder Bart Pierik. Natuurlijk heeft het ook met geld te maken: door Engelstalige studies komen er meer internationale studenten naar Nederland en dit brengt geld binnen bij de universiteiten.

Voor de rechter

Om het oprukkende Engels in het hoger onderwijs te kunnen stuiten, spande BON een kort geding aan tegen de onderwijsinspectie en twee universiteiten. Het ging om de Universiteit Twente en de Universiteit Maastricht. Volgens BON boden deze universiteiten de opleiding Psychologie onnodig in het Engels aan. Het kort geding leverde weinig op. De rechter heeft geoordeeld dat de universiteiten in staat zijn om te beargumenteren waarom de opleiding in het Engels wordt aangeboden. Volgens de universiteit heeft dit namelijk te maken met het internationale karakter van het vakgebied.