Het halveren van het collegegeld voor eerstejaarsstudenten heeft niet het gewenste effect, schrijft de Raad van State in een advies over het nieuwe wetsvoorstel. De korting op het collegegeld haalt moeilijk bereikbare doelgroepen volgens de Raad niet over om aan een studie te beginnen.

Korting valt in het niet

Volgens de Raad van State is de korting voor studenten die eind vorig jaar werd voorgesteld niet zo aantrekkelijk als het lijkt, omdat het financiële voordeel helemaal niet zo groot is. Studenten die de korting krijgen, betalen het eerste jaar zo’n €1030 minder. Studenten van een lerarenopleiding krijgen ook het tweede jaar korting, waardoor zij zo’n €2060 minder collegegeld betalen. Echter kost studeren voor uitwonende studenten over de gehele looptijd van een studie gemiddeld €58.500. De korting valt daarbij in het niet.

Drempel niet voor iedereen

Een tweede argument van de Raad is dat studiekosten slechts voor een kleine groep studenten de reden is om niet te gaan studeren. Het grootste deel van de jongeren die de korting ontvangt, zou dus ook zonder de korting aan een studie beginnen. Daarmee schiet de wet haar doel voorbij: de halvering van het collegegeld is juist in het leven geroepen om jongeren die niet wilden studeren over de streep te trekken.

Landelijke Studentenvakbond niet enthousiast

Ook de Landelijke Studentenvakbond is niet enthousiast over de wet. "Het is goed dat de overheid erkent dat studeren ontzettend duur is geworden, maar dit is gewoon symboolpolitiek", zegt voorzitter Tariq Sewbaransingh tegen NOS. Volgens Sewbaransingh hebben de studenten straks bovendien niets meer aan de korting, omdat de rentes op studentenleningen zullen stijgen. In het regeerakkoord is opgenomen dat de rente op een studielening wordt gekoppeld aan de 10-jaarsrente voor staatsobligaties. Een student met een lening van zo’n €15.000 euro zou hierdoor over de gehele looptijd naar schatting minimaal €1.300 euro meer gaan betalen.

Ben jij het eens met de Raad van State of ben jij wel een voorstander van de korting?