Tijdens de tentamenperiode heb je genoeg aan je hoofd. Gezond eten krijgt in deze weken misschien niet de hoogste prioriteit. En dat is zonde, want juist dan is het belangrijk om voldoende en evenwichtig te eten. Er zijn zelfs een paar voedingsmiddelen die je IQ bevorderen! Met onderstaande tips lukt het zeker om gezonde te eten.

Enkele tips:

Tip 1: Sla nooit het ontbijt over!

Studeren of examen afleggen met een lege maag is geen goed idee! Zorg voor een gezond vezelrijk ontbijt. Door vezels te eten krijg je een vullend gevoel en wordt het verteringsstelsel goed geactiveerd, waardoor het de hele dag beter blijft werken. Havermout bevat behoorlijk wat vezels. Combineer dit met je favoriete combinatie van fruit en noten, dan zit je al snel aan een flinke portie.

Tip 2: Gezonde energie

Graanproducten, groenten en fruit geven je nu de nodige energie. Wist je dat een lepel honing gelijk staat aan een blikje energydrink? Vermijd vet eten zoals fastfood en snelle frituursnacks.

Tip 3: Snack tijdens de pauze

Even pauze tijdens het blokken? Combineer dit met een lichte snack om je energie op peil te houden. Een nootsoort bijvoorbeeld, zoals amandelen en walnoten. Deze zorgen voor de meeste energie en de omega-3 vetten en vitamine E zorgen voor een opgewekt gevoel. Tijd voor een handjevol noten dus!

Tip 4: Slaap voldoende

Een nachtje studeren lijkt misschien een goed idee, maar een goede nachtrust is erg belangrijk. Slaap speelt een belangrijke rol bij denken en leren. Als je moe bent, kun je minder goed nadenken en je aandacht ergens bijhouden en ben je niet zo alert. Bovendien neemt je vermogen om problemen op te lossen af. Dit maakt het lastiger om leerstof op te nemen. Let dus op met cafeïne in producten zoals cola en koffie!

Tip 5: Drink genoeg

Drink voldoende water! Een tekort aan vocht kan je concentratie beperken. Onze hersenen bestaan voor 90% uit water, en dehydratie heeft dus grote gevolgen voor het brein. Een watergebrek kan het vermogen om besluiten te nemen, het geheugen en het humeur beïnvloeden.

Brainfood, oftewel voeding die goed is voor het IQ.

Deze voeding zou een gunstige invloed hebben op de hersenfuncties:

  1. Bessen doen wonderen voor onze hersenen en ons geheugen. Vooral bosbessen, die de kracht van de hersensignalen zouden versterken.

  2. Eieren houden je emotionele balans in evenwicht en stimuleren het geheugen.

  3. Groene bladgroenten bevatten veel ijzer en zijn prima voor de concentratie.

  4. Groene thee stimuleert het geheugen en verbetert het concentratievermogen.

  5. Knoflook heeft een beschermend effect op de hersenen.

  6. Olijf- en walnotenolie stimuleren het geheugen en houden je humeur in balans.

  7. Pure chocolade bevat alles wat nodig is voor de concentratie, het kennisvermogen en het humeur.

  8. Vette vis stimuleert de alertheid en zorgt voor een goed humeur

Succes, met deze tips ben je vast helemaal klaar om te knallen!