Een flinke kostenpost dreigt voor NS: mogelijk moet het duizenden reizigers compenseren voor de hinder als gevolg van overvolle treinen. ConsumentenClaim, specialist in massaclaims van burgers tegen grote bedrijven, stapt naar de rechter als het spoorwegbedrijf niet binnen twee weken met een compensatieregeling komt. Dit kan voor veel studenten positief uitpakken: ook bezitters van een ov-kaart komen voor de claim in aanmerking.

NS ernstig tekortgeschoten

200 euro per maand is de gemiddelde reiziger die zich bij de claim heeft aangesloten kwijt aan vervoerskosten. ConsumentenClaim-voorzitter Stef Smit: “Wij vinden dat treinreizigers minimaal de helft van hun reiskosten gecompenseerd moeten krijgen zolang de problemen met de overvolle treinen niet zijn opgelost.” Volgens Smit is NS ernstig tekortgeschoten: “De problemen met de overvolle treinen zijn een direct gevolg van fouten van NS. Dat kun je niet zomaar op de reiziger afwentelen.”

Onderzoek van ConsumentenClaim toont aan dat NS het tekort aan treinen in 2014 al zag aankomen. Daar had het spoorwegbedrijf veel beter op kunnen reageren, vindt Smit. “De maatregelen die wel zijn genomen, of waar NS nog mee bezig is, komen te laat.”

Alles uit de kast

Een woordvoerder laat weten dat NS niet van plan is in te gaan op de eis van ConsumentenClaim: “We bieden een vervoersplaats en geen zitplaats, maar zetten alles op alles om zo veel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden. Daarvoor halen we alles uit de kast.” Voorbeelden die de NS-woordvoerder noemt zijn de ingezette spitsbussen en de eersteklascoupés die worden omgebouwd tot tweedeklascoupés. “Kortom, we doen wat we kunnen. We blijven daarom graag met ConsumentenClaim in gesprek over onze inzet, nu en in de nabije toekomst."

Ook studenten kunnen zich aansluiten

Het lijkt onwaarschijnlijk dat de eisers genoegen nemen met de reactie van NS en dus ziet het ernaar uit dat er een rechtszaak aankomt. Een eventuele compensatieverplichting die hieruit voortvloeit, kan goed nieuws betekenen voor studenten met een ov-kaart. Smit bevestigt dat ook studenten zich bij de claim kunnen aansluiten: “Hun ov-kaart is onderdeel van de prestatiebeurs. Studenten die een studie zonder diploma verlaten, moeten hiervoor ongeveer 80 euro per maand terugbetalen.” Via de ConsumentenClaim-website kunnen gedupeerde studenten zich nog altijd aanmelden. Het gaat hierbij om overlast tussen nu en september 2015.