Voor een avondje plezier hoef je echt niet altijd naar de kroeg of naar je vereniging. Zeker wanneer de bodem van je bankrekening in zicht komt, is het handiger om eens gezellig thuis te blijven. Saai? Welnee... Haal wat drank in huis, verzamel je huisgenoten en maak er een spelletjesavond van. Kamers.nl zet de mooiste drankspelletjes voor je op een rij - hilariteit gegarandeerd!

Stef Stuntpiloot

Dit kinderspel is een van de klassiekers onder de studentenspellen. Het is in 2009 zelfs uit de handel gehaald omdat het werd ‘misbruikt’ door studenten. Inmiddels is het gewoon weer verkrijgbaar in speelgoedwinkels, op bol.com en op Marktplaats.nl. Stef Stuntpiloot wordt gespeeld met twee, drie of vier spelers, die aan het begin van het spel allemaal drie kippen krijgen. Deze kippen (gesymboliseerd door een muntje) plaatsen ze op hun eigen boerderij. Stef vliegt vervolgens als een dolle over het speelbord en probeert steeds de kippen van de boerderijen af te knallen. Elke speler heeft een wipje waarmee hij Stef kan lanceren, om zo te proberen zijn eigen kippen te beschermen en die van de andere spelers juist te raken. Tikt Stef jouw kip van de boerderij af, dan verlies je deze kip. Wie het eerst door zijn kippen heen is, moet een shot drinken (of een biertje adten, het is maar wat je afspreekt).

Krokodil met kiespijn

Ook Krokodil met kiespijn is oorspronkelijk een doodnormaal kinderspel, dat door studenten geadopteerd is als drankspelletje. Het draait, zoals de naam al doet vermoeden, om een krokodil die last van zijn tanden heeft. Hij zit met opengesperde bek klaar om zijn zere tanden door jou te laten verwijderen. Trek je echter de verkeerde tand eruit, dan bijt de krokodil en zul jij een adje moeten trekken. Ook dit spel is algemeen verkrijgbaar op internet en in speelgoedwinkels, voor rond de 20 euro. Een kleine investering voor een hoop lol!

Kaartje blazen

Een even simpel als fantastisch drankspel is het aloude kaartje blazen. Alles wat je nodig hebt is een glas (sterke) drank en een spel kaarten. Plaats het gevulde glas op tafel en leg hier een volledig spel kaarten bovenop (alleen de kaarten, niet het doosje). De deelnemers blazen om beurten minimaal één kaart van het stapeltje. Degene die de laatste kaart eraf blaast, moet het glas leegdrinken.

Kingsen

Ook voor Kingsen heb je alleen een spel kaarten en wat drank nodig, maar de regels zijn wel iets uitgebreider dan bij kaartje blazen. In de beginsituatie hebben alle spelers (je speelt het met minimaal drie spelers) een glas drank voor zich. Er wordt steeds een kaart van de stapel getrokken en bij iedere kaart hoort een opdracht. De precieze spelregels kennen wat varianten per studentenstad, maar wij gaan even uit van de volgende regels:

Aas: De volgorde waarin men kaarten trekt, wordt omgekeerd.

2 t/m 5:

Bij ruiten of harten drinkt de speler die aan de beurt is het aantal shotjes dat op de kaart staat aangegeven (dus een harten-2 trekken betekent 2 shotjes drinken). Trekt de speler een schoppen- of ruitenkaart, dan mag hij dit aantal shotjes laten drinken door een speler naar keuze.

6: Categorie

Trek je een 6, dan moet je een categorie noemen. Vervolgens moeten de spelers om beurten een voorbeeld uit deze categorie noemen. Bijvoorbeeld: je kiest de categorie ‘Europese hoofdsteden’. De volgende speler noemt ‘Parijs’, de daarop volgende ‘Amsterdam’, etc. De eerste die niet direct een antwoord weet te noemen, moet een shotje drinken.

7: Juffen

Bij een 7 treedt het spel ‘juffen’ in werking, dat ook wel als afzonderlijk spel gespeeld wordt. De speler die de 7 trekt, begint met tellen en roept ‘1’. De volgende roept ‘2’, degene daarna ‘3’, etc. Vanaf het getal 7 wordt het interessant, want alle getallen waar een 7 in voorkomt (7,37,76,107, etc.) of die in de tafel van 7 voorkomen (7,14,21,28…) mogen niet genoemd worden. In plaats van deze getallen noem je een willekeurig woord. Wie per ongeluk toch een getal met een 7 noemt, moet (je raadt het nooit) een shotje drinken.

8: Verboden woord

De speler die de 8 trekt, mag een verboden woord instellen. Noemt iemand dit woord, dan moet hij drinken. Het verbod geldt net zolang tot er een volgende keer 8 wordt getrokken.

9: Rijmen

Degene die de kaart trekt, noemt een woord. Vervolgens moeten de deelnemers om beurten een woord noemen dat rijmt op het eerstgenoemde woord. Wie een fout maakt, te lang wacht of geen rijmwoord weet, moet drinken.

10: Quizmaster

De speler die een 10 pakt, legt deze kaart zichtbaar op tafel en is vanaf dat moment quizmaster. Als de quizmaster een vraag stelt, is het de bedoeling dat je niet antwoordt. Antwoord je toch, dan moet je een shotje drinken.

Boer: drinkbuddy

Trek je een boer, dan mag je een drinkbuddy uitkiezen. Deze persoon moet met jou meedrinken wanneer jij aan de beurt bent. Deze verbintenis werkt maar één kant op, dus jij hoeft niet met die persoon mee te drinken.

Vrouw: snake-eye

Wie een vrouw trekt, is vanaf dat moment de snake-eye. Niemand mag deze speler aankijken, totdat de volgende speler een vrouw trekt. Wie de snake-eye toch aankijkt, moet… inderdaad.

Koning: koning!

De speler die een koning trekt, is vanaf dat moment de koning. Iedereen die een adje moet trekken, zegt er verplicht de volgende regel bij: ‘Op koning (naam)!’ Doet hij dit niet, dan moet hij een extra adje trekken. Je bent net zolang koning tot de volgende koning wordt getrokken.

Kingsen eindigt wanneer de vierde koning uit het spel wordt getrokken. Degene die deze kaart trekt, is winnaar van het spel. Maar niet voordat hij eerst… een adje heeft getrokken

Mexen

Voor mexen (ook wel Mexicanen) heb je, naast wat drank, alleen twee dobbelstenen nodig. Iedere speler gooit steeds met twee dobbelstenen tegelijk en probeert een zo hoog mogelijk score bij elkaar te dobbelen. Hierbij worden de volgende scores aangehouden:

• Het hoogste getal geeft de tientallen aan, het laagste getal de eenheden. Voorbeeld: je gooit 2 en 6. Score = 62 • Bij twee gelijke getallen scoor je een honderdtal. Voorbeeld: je gooit twee enen. Score = 100. • Gooi je een 1 en een 2, dan heb je een MEX, de maximale score. • Gooi je een 1 en een 3 (oftewel 31) dan verlies je direct de ronde.

De eerste speler van de ronde bepaalt het aantal worpen dat je deze ronde mag gebruiken. Gooit hij bijvoorbeeld in zijn eerste worp een goede score, dan zal hij het hierbij laten en mag de rest ook maar één keer gooien. Is hij minder tevreden over zijn eerste worp, dan mag hij het nogmaals proberen. Het maximumaantal worpen per ronde is drie. De overige spelers mogen net zo vaak gooien als de eerste speler. De score die telt is altijd die van de laatst gegooide worp (en dus niet de hoogste score!). Na iedere ronde drinkt de speler met de laagste score een shotje. Ook wanneer je een dobbelsteen van tafel gooit, moet je drinken.

Let op: deze spelletjes zijn bedoeld om plezier te maken, maar overdrijf niet met drinken. Merk je dat iemand écht te veel gedronken heeft, of voel je zelf dat je genoeg op hebt, beëindig dan direct het spel. Het moet wel leuk blijven.