Huurcommissie

Huurcommissie

Huurcommissie

De huurcommissie is een commissie die je als huurder kunt inschakelen wanneer je een sociale huurwoning hebt (of een kamer uit de sociale sector) en je onenigheid hebt over de huurprijs, het onderhoud of de servicekosten van je woning of kamer. Bovendien kunnen ook huurders van huurwoningen in de vrije sector bij de commissie terecht om te checken of ze niet teveel huur betalen (dit kan overigens alleen mits je er minder dan zes maanden woont). Naast huurders kunnen ook verhuurders kunnen bij de huurcommissie aankloppen in het geval van een geschil.

Breed inzetbaar

De huurcommissie is voor diverse geschillen in te zetten, bijvoorbeeld wanneer je het niet eens bent met een nieuwe huurverhoging, als je huurverlaging wilt, als je de servicekosten te hoog vindt of wanneer je de kale huur van je huurwoning wilt laten opsplitsen in de kale huurprijs + servicekosten.

Veelgestelde vragen over de huurcommissie

We hebben enkele veelgestelde vragen over de huurcommissie voor je op een rijtje gezet.

  • Ik heb een vraag over het opzeggen van mijn huurcontract, kan ik hiervoor bij de huurcommissie terecht?

    Nee. De huurcommissie doet namelijk geen uitspraak over algemene vragen over het opzeggen van huurcontracten. Hiervoor kun je terecht bij de website van het Juridisch loket.

  • Ik zoek een nieuwe kamer, kan ik daarvoor bij de huurcommissie terecht?

    Nee, dit is namelijk niet de insteek van de huurcommissie. Als je op zoek bent naar een nieuwe kamer, dan kun je hiervoor terecht bij de plaatselijke woningbouwvereniging (wachttijd), een verhuurmakelaar (courtagekosten).. of Kamers.nl natuurlijk!

  • Ik ben erg ontevreden over de huurcommissie, waar kan ik mijn beklag doen?

    Dat hangt ervan af waar je klacht betrekking op heeft. Ben je niet te spreken over de uitspraak van de huurcommissie, dan zul je naar de rechter moeten stappen. Hiervoor dien je echter wel griffierechten te betalen en je zal je je klacht binnen acht weken na de verzenddatum kenbaar moeten maken. Heeft je klacht betrekking op een voorzittersuitspraak, of op hoe je behandeld bent? Dan klop je aan bij de huurcommissie zelf. Let er wel op dat je dit binnen drie weken doet.

© 2012-2019 Kamers, onderdeel van TreeHouse B.V. | Willem Buytewechstraat 45, 3024 BK Rotterdam | KvK-nummer 24426419